درحال بارگذاری...

هرس خشک یا زمستانه

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

هرس خشک یا زمستانه


هرس خشک یا زمستانه

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است


زمان هرس خشک از ۱۵الی ۲۰ روز پس از برگ ریزان آغاز و تا اندکی قبل از باز شدن جوانه ها در اوایل بهار ادامه می یابد اما دیر هرس کردن در کل باعث به تأخیر افتادن زمان بازشدن جوانه ها می شود.در تعیین زمان هرس باید به شرایط اقلیمی منطقه توجه نمود.در مناطق با زمستان معتدل و یا نواحی گرم،که تغییرات درجه حرارت از ۱۰الی ۱۵درجه زیر صفر تجاوز نمی کند و هنگام بهار نیز هوای منطقه تغییرات ناگهانی درجه حرارت ندارد،می توان هرس را در پاییز انجام داد،اما در مناطق با زمستان های بسیار سرد،که احتمال یخ بندان و یخ زدگی شاخه ها وجود دارد و درجه حرارت به ۲۰- الی ۲۲- زیر صفر می رسد،ویا احتمال وقوع سرمازدگی در بهار وجود دارد بهتر است که هرس تا اواخر زمستان یا اوایل بهار به تعویق بیفتد.

تأخیر در هرس باعث دیر باز شدن جوانه ها و رهایی آنها از خطر سرمای بهاره می شود.در مناطق با زمستان ملایم اگر هرس در پاییز و پس از ریزش برگها صورت گیرد باعث زودتر سبز شدن جوانه ها در بهار می گردد و در نتیجه محصول خوبی در سال آینده بدست خواهد آمد که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری برای ارقام پیش رس و عرضه زودتر محصول به بازار مغید است.

علت جوانه زنی زود هنگام زخم های ناشی از هرس است که سبب تحریک رشد می شوند.صرفه جویی در وقت و امکان تسریع در عملیات زراعی از قبیل شخم،کودپاشی و غیره از مزایای هرس پاییزه هستند.

در مناطق سردسیر هرگز نباید هرس پاییزه انجام داد زیرا زودتر سبز شدن جوانه ها احتمالا مصادف با سرمای بهاره خواهد شد و جوانه های میوه دهنده و یا گل های انگور و شاخه های جوان دچار سرمازدگی می شوند.در ضمن زودتر باز شدن جوانه ها و ظهور خوشه مصادف با باران های بهاری شده و تلقیح گلها نیز دچار اختلال خواهد شد.

در هرس زمستانه شاخه های خشکیده و بیمار همراه با شاخه های بارده بر اساس نوع رقم و قدرت رویشی تاک حذف می شوند و تعدادی شاخه با تعداد جوانه های مشخص(شارژ)برای رشد سال آینده باقی می مانند.

در تاکستان های مناطق سرد که بدلیل سرمای شدید زمستان تاک ها را زیر خاک می کنند،هرس خشک در دو مرحله انجام می گیرد.ابتدا پیش از زمستان تعدادی از شاخه های خشکیده اضافی حذف و شاخه های جایگزین اندکی طویل تر هرس می شوند و سپس تاک ها زیر خاک دفن می شوند.پس از پایان فصل زمستان و رفع خطر سرما هرس اصلی انجام می گیرد.


فاطمه رسولی، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


هرس کشاورزی کشاورز سیرنگ پهپادسیرنگ پهپادکشاورزی پهپاد

این مطالب را هم بخوانید!

چرا تنه درخت را رنگ کنیم؟!؟

تنه درختان در اثر سرد و گرم شدن دچار شکاف‌هایی می‌شوند که این شکاف‌ها محل مناسبی برای ورود عوامل بیماری‌زا از جمله شانکر باکتریایی است، همچنین این ترک‌ها محل مناسبی برای زمستان گذرانی آفات است. سفید کردن تنه با ترکیبات محافظ تنه، علاوه بر کاهش میزان خسارت آفات و بیماری‌ها از وارد آمدن خسارت به درختا...

ادامه مطلب »

گیاهان دارویی دماوند

گیاهان دارویی مختلفی درکوه های دماوند میرویند که در اینجا به چندتا از بهترین هاشون اشاره کردیم

ادامه مطلب »

میوه های زمستانی

میوه‌های زمستانی یکی از لذت‌های فصل سرد سال است. این میوه‌ها عمدتاً در فصل زمستان به رشته‌ها و بازارها عرضه می‌شوند و معمولاً دارای ویژگی‌هایی خاص هستند که آنها را از میوه‌های فصول دیگر متمایز می‌کند. در این مقاله، به برخی از میوه‌های زمستانی معمول و خوشمزه اشاره خواهیم کرد. 1. پرتقال: پرتقال یکی...

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116